Jeunjo

14 juni 2019 - Jeonju, Zuid-Korea

Na een vroeg ontbijtje in de ochtend vertrokken we met de trein naar Jeunjo.

Jeonju Hanok Maeul is een klein dorp dat ligt midden in de stad Jeonju in Zuid-Korea. Eigenlijk een stad in een stad. De Village is de plek waar Lee Seonggae, oprichter van de Joseon-dynastie zijn portret heeft hangen. Deze strijder die zich opwerkte naar een keizer vierde daar zijn overwinning aan de Japanners. In deze stad werd de geschiedenis van alle heersers van Korea ook gedocumenteerd en opgeslagen

Voor meer geschiedenis kijk dan even op Wikipedia want daar zal ik jullie verder niet mee lastig vallen.

De stad is vooral populair vanwege de traditionele huisjes, unieke handwerken zoals waaiers, poppetjes en Hanij ( koreaans papier ). En is ook de geboorteplaats van het populaire traditioneel gerecht bibimbap. Gemixte rijst dat gemengd wordt met verschillende groenten in een gloeiend hete kom.

Je kijkt je ogen uit omdat het net lijkt op een bezoek aan Volendam alleen op zijn koreaans. Toeristen van heinde en verre komen naar deze stad om een paar uur gekleed in traditionele kleding, de Hangbok, zich te laten fotograveren en in rond te paraderen. Er zijn heel veel winkeltjes die deze kleding een paar uur verhuren aan je. Het is een prachtig gezicht, grote groepen kinderen, gezinnen en stelletjes die met selfie stokken zich zelf fotograferen of zich professioneel op de foto laten zetten. Het is een ontploffing van prachtige felle, kleuren om je heen.

We bezochten ook de Jeondong Catholic Church een mix van Aziatische, Byzantijnse en Romaanse stijlen. Helaas alleen de buitenkant want je mocht niet naar binnen.

Op elke hoek van de straat zitten eettentjes waar je heerlijk kon eten en drinken. Wij kozen lekkere verschillende soorten dimsum die we tussen bruine gerimpelde oudere mannen op bankjes die de hele dag bordspellen zaten te spelen op aten. Wat een heerlijk leven is dit toch en de bewoners zijn ondanks de drukte aan toeristen geheel stress vrij. Mijn ouders hebben nog een leuk kunstbeeld gekocht. Een ondeugend jongetje dat gemaakt was door een beginnende kunstenaar. Even goed verzinnen hoe zij die mee krijgen naar Nederland.

In de avond gingen we zoeken naar een restaurant om de beroemde bibimbap te gaan eten. Een man ving dat gesprek op en wilde ons wel naar de beste restaurant brengen die dit maakte. Hij bestelde voor mij en mijn ouders en wij zaten ons daar op te verheugen. Tenslotte had ik deze al eens gegeten en zelf klaargemaakt dus ik wist waar ik aan begon. Nou dat viel voor mij dus tegen omdat ik helemaal in de fik stond omdat het te spicy voor mij was. Ik zat met volle verbazing mijn ouders te aanschouwen want die vonden het helemaal niet zo scherp als ik. Ik heb twee happen genomen maar ik kon het echt niet!!! Zweet brak me alle kanten uit en niets kon ik ermee blussen a.g.z de bijgerechten nog scherper waren. Ik weet het, het bewijs is daar ik ben een NEP Koreaan hahaha. Gelukkig zat er een burger King naast het hotel dus dat is een whopper menu voor mij geworden, dus ook heel lekker 🤗 😊🍔🍟

De volgende dag hebben we heerlijk uitgeslapen en op ons gemak de stad gaan verkennen. Wat geshopt niet onwijs veel gedaan. Ik ben op een gegeven moment in de middag naar het hotel gegaan omdat ik zo vreselijk moe was. Mijn ouders zijn nog wat gaan wandelen en we hebben later elkaar weer opgezocht in het hotel. We besloten na een lange dut gedaan te hebben toch nog even naar de stad te gaan om wat te eten. Een schattig Italiaans restaurant gevonden en daar zalig pasta's en salades gegeten. Nog lekker geshopt en armband gekocht voor mijn nichtje ter aandenken. Toen deze dag afgesloten en naar bed gegaan. Morgen weer vroeg op want dan gaan we weer richting Seoel.

Liefs teet❤

1. Wendy van Beers:
    14 juni 2019
    Ik heb weer genoten van je reisverslag👍. Veel plezier in Seoel en alvast een goede reis terug😘😘
  2. Thera:
    Dank je wel mop..😘
  3. Sandy:
    14 juni 2019
    Nog even goed genieten, zeker van je whopper want die hebben we hier niet😂
  4. Thera:
    15 juni 2019
    Haha ja hier hebben ze werkelijk alles, omkomen van de honger kan gewoon niet😊